e hënë, 7 maj 2007

Such a great great story to tell..

Lieve mensen, er is veel gebeurd sinds de laatste posts dus laat ik maar van wal steken! Allereerst is de motor verder afgebouwd en is er een vonkvrije afzuig-ventilator geinstalleerd die de benzinedamp voor het starten en na het varen uit de bilge moet ventileren. Dat gebeurd door op het laagste punt middels een slang aan te zuigen en dan via een nieuw roestvrijstalen kapje in de kuip de damp te lozen. Ook zijn bij die gelegenheid verse benzine, olie en oliewormen (zuigen olie op uit de bilge en geen water) toegevoegd aan Frey. De motor loopt vrijwel als nieuw, elektrisch starten en lopen maar! Met de nieuwe gaskabel is gasdoseren ook weer kinderspel geworden. Jos was zo aardig om ook nog even de verlichting van het dashboard te fixen en ons uit te leggen dat achteruit -> vooruit is en vooruit-achteruit, bij het bedienen van de keerkoppeling was het in het begin wel even wennen, maar na wat oefenen lukt het vrij aardig (en we kunnen prachtige noodstops maken, bootje licht zo stil!). Bij het achteruitvaren draait de boot iets naar bakboord, wat te maken heeft met het wieleffect, ik denk dat we na een zomer varen wel volledig bekend zullen zijn en stukken mooier kunnen aanleggen dan nu. Al gaat het al met al niet slecht zolang je een en ander maar rustig aan doet.

De mast, giek, zielen en stagen zijn er in het weekend van Koninginnedag voor het eerst opgezet onder bezielende leiding en hulp van Lies en Fijko Arbeider. Gevolg: mast staat kaarsrecht, maststrijkinstallatie werkt als een dolle en we hebben uitgemeten waar de blokken / lijnen / vallen / schoten moeten lopen. Ook 2 nieuwe blokken en sluitingen aangeschaft voor de fok/genua dus dat loopt ook weer als een trein. Hiervoor moesten wel de rails aan de zijkanten worden uitgeboord van 6 naar 8mm. Persoon's gereedschapsvoorraad bood ons uitkomst met een prachtig opzetstuk voor de boormachine waarmee nu alle 30 gaten 2mm groter zijn geworden. Op die manier kunnen we ze ook nog verstellen en daarmee wat trimmen. Eigenlijk wil ik nog 2 extra blokken zodat ze zowel op de genua als op de fokkenrail altijd paraat staan, maar de aanschaf van twee blokken was even een rib van voldoende afmeting ;-). Naast deze blokken ook nog een extra vlaggenlijntje / ankerbol hijslijntje toegevoegd, volgende keer nog even een kikkertje erbij zetten en dan is deze niet meer in de frut met de grootzeilval.

En dan de eerste zeilmeters, afgelopen weekend toch maar tussen de tentamenstress door even de westeinder voor het eerst verkend. De plas op gemotort, waar het heerlijk rustig was, om aldaar de zeilen te hijsen en zelfs met een eerste rif ging het varen perfect. Waaide lekker, krachtje 3 aantrekkend tot 5 en we hebben de Westeinder meermaals over kunnen steken. Heerlijk vaarwater met 6km lengte en ik schat zo'n 30 boten op het meer. 's Avonds de electra in het donker getest en werkte ook allemaal naar behoren. Enige puntje is wel dat er een tl/plafond-armatuurtje in de kajuit moet worden toegevoegd want met 2 talamex buiglampjes is het lastig zoeken als je iets kwijt bent. Ook het bed voor in de punt opgemaakt en aan boord een eerste pasta gekookt op het nieuwe 2 pits 'italian design' kookstel. Er zat zowaar nog voldoende gas in de oude campinggas gasfles van vader Karel de Vries, dus dat ging ondanks de wind van achteren in onze box, uitstekend.

Ook nog even het anker uitgeprobeerd op de kleine poel. Het danforth anker met 3m kettingvoorloop (met dank aan de heer Arbeider) ligt als een huis. Het is wel een hele klus om het gevaarte vanuit het achterluik naar de punt te brengen en te laten zakken zonder de boot al te veel te beschadigen. We willen het paraplu anker ook uitrusten met een eigen ankerlijn en deze voor korte ankerperiodes gebruiken, daar het Danforth anker lastig te hanteren (maar wel veel beter voor je nachtrust op wat groter water!) blijft. Het past net niet lekker door het achterluik en er moet nog iets van een plank voorop komen waar het anker paraat op kan blijven liggen / worden vastgezet. Dat moet dan wel weer zo liggen dat fok / genua niet kunnen beschadigen. Al met al wat stof tot creatief nadenken! Wat wel heerlijk is om te weten dat we straks op een mooi plaatsje een tijdlang met gerust hart voor anker kunnen blijven liggen!

We hebben inmiddels ook een nieuwe ligplaats in de haven opgezocht, we liggen aan het einde van de rechter steigers aan de plas met de kop in de wind. Links een zijsteiger en naast ons een wat grotere Jeanneau met zeer vriendelijke zeilburen. Bootje netjes afgemeerd (o, er lopen ook gaten waardoor de landvasten geleid kunnen worden) en ze ligt nu lekker te wachten om afgespoeld te worden door de komende regenbuien. Hopelijk einde van de week zullen we de zeilen weer hijssen voor een iets langere tocht!

Nuk ka komente: